Monday, March 7, 2011

ADAB YANG TIDAK BERADAB

Jika kita berbicara tentang adab, adab ialah cara, amalan atau tatacara. Saya ingin bagi satu contoh situasi kepada pembaca-pembaca sekalian, saya dalam perjalanan untuk pergi ke kelas saya di proton city. Saya menggunakan lif untuk naik ke tingkat atas. Dalam lif tersebut terdapat beberapa lagi pelajar wanita. Ketika lif itu berhenti di tingkat satu ada pelajar yang ingin keluar dan dengan dia terus meluru ke pintu lif untuk keluar dan terlanggar seorang siswi lain sehingga siswi tersebut hampir-hampir tersungkur ke lantai dan sepatah kata maaf pun tidak diujarkannya. Wajar atau tidak kalau kita terlanggar orang dan kita tidak meminta maaf pada orang tersebut? Apa kita rasa kalau orang langgar kita dan terus sahaja beredar? Inikah sikap dan adab kita sebagai golongan intelektual? Adakah ini budaya mahasiswa sebuah IPTA yang tinggi ilmunya. Walaupun setinggi angit pun ilmu seseorang tetapi tiada budi pekerti tiada nilainya. Jadi, saya tinggal persoalan-persoalan tersebut kepada pembaca-pembaca yang arif lagi bijaksana untuk menilainya. Sekian..

No comments:

Post a Comment